۱۳۸۸ اسفند ۲۸, جمعه

نگاهی به حزب انسجام ملی افغانستان

نگاهی به حزب انسجام ملی افغانستان

هزاره ها بعد از تحولات سه دهه اخیر در کشور، همگام با تحولات در سطح منطقه و کشور در عرصه های مختلف سیاسی نیز گاه حضور پر رنگ و گاه کمرنگ خودش را حفظ کرده است، در حقیقت همراه با نیاز زمان چرخشهای گوناگونی را نیز داشته است، زمانی دارای 8 حزب سیاسی ونظامی بوده است، هرچند که بیشتر آنها را عناصر غیر هزاره به نام شیعه دایرکتری اش را بر عهده داشته است، اما بازهم نقش اساسی و عمده را در حیات و ممات آن احزاب هزاره ها بازی کرده و داشته است.

و زمانی که نیاز شده است، چهره های بزرگی چون شهید مزاری توانسته است همه را در یک مدار ملی جمع نمایند، با این حال پس از شهید مزاری، حزب وحدت را آقای خلیلی با خود یدک کشید، اما آن چندان دوام نکرد، که از هم پاشیدگی در آن رخ داد، روزگاری عرفانی از آن جدا شد و روزگاری هم بخشی از آن را حاجی محمد محقق برش کرد، تا آنجا داستان حزب وحدت شاخه آقای کریم خلیلی پیش رفت که در آن فقط منافع "برغصو" حتا کوچکتر از "قل خویش" در نظر گرقته شد!

در حیات 6 سال اخیر آقای خلیلی که در قالب معاونت دوم رئیس جمهوری که با پشتوانه خون هزاران شهید و به خصوص شهید مزاری به آن دست یافته بود، چیز درخشانی به عنوان عملکرد برای هزاره ها که او تمثیل حضورش را در سطح بالا می کرد، به مشاهده نمی رسد، حرکت ها و بر خوردهای وی با مردم باعث سر خوردگی و خستگی شده بود، به خصوص توهین ها و تحقیر هایی که وی از پشت درهای بسته توسط دستیاران سکرتران خودش به مردم در همه این سالها تحویل می داد!!

بریدن از مردم، روی آوردن به ثروت، غرق شدن در گردابه قدرت، سوء استفاده ابزاری از امواج مردمی و خلاصه لیلام کردن همه آثار باستانی هزاره جات توسط وابستگان خودش و... باعث گردید که مردم اگر نتوانستند تجدید نظر کنند، اما مهر بطلانی بر این انتخاب خویش برای همیشه بگذارند.

از سوی دیگر آقای محمد محقق که پس از خیانت های آقای خلیلی به حزب وحدت و پیشوای شهید مردم بابه مزاری، خود را از آقای خلیلی جدا کرد، و برای چند روزی توانست که بر امواج احساسات پاک مردم شنا کند، او نیز معامله گری دیگر از آب در آمد که در کارنامه اش پیوند وی با قاتل مردم افشار آقای سیاف درخششی تاریخی خواهد داشت!!

اینها باعث گردیده است که امروز اکثریت جامعه هزاره به یک اکثریت خاموش و بریده از سیاست، و به شدت مأیوس تبدیل شود، اما در این میان مدتی هست که دو حزب جدید در حال شکل گیری می باشد، یکی حزب "نهضت مدنی افغانستان" (نما) که از مدتها پیش بر سر زبانها افتاده بود و لیدر شیپ آن را آقای انجینر گیزابی چهره دلسوز هزاره به عهده دارد، که هنوز نتوانسته است به دلایل نا معلوم مراحل قانونی خویش را طی نماید، و دیگری حزب انسجام ملی می باشد که به گفته اعضای موسس آن این حزب به شکل شورایی اداره خواهد شد، و امروز که این یاد داشتها تقدیم شما خوانندگان عزیز می شود، کمتر از یک ماه است که مراحل قانونی آن سپری گردیده است و جواز فعالیت قانونی خویش را از وزارت عدلیه در یافت کرده است.

گفته می شود که اعضای موسس این حزب به ترتیب ذیل می باشد:

1- محمد حسین فهیمی – وکیل ولایت سرپل

2- داکتر صادق مدبر- معاون اداره امور ( معاون فاروق وردک)

3- انجینر عادل- وزیر صنایع و معادن

4- ابراهیم قاسمی وکیل ولسی جرگه

5- ح

6- نور اکبری- وکیل

7- داکتر د...

8- انجینر احمدی- برادر داکتر محمد امین احمدی-

9- دین محمد جاوید

10- انجینر قربان

11- شاه گل رضائی- وکیل جاغوری

12- صفورا ایلخانی – وکیل از بامیان

13- قاضی بختیاری

14- انجینر رضا خلیلی

15- سنگر دوست – وکیل

16- داکتر ستیغ – وکیل از دایکندی

17- محمد زمان بهلول- از مشرانو جرگه

۱۸- فیاض ارزگان- وابسته به...

و تعدادی دیگر ....

اینها کسانی بودند که موسس حزب فوق می باشد، اکثریت اعضای این حزب را نسل دوم و سوم احزاب وحدت اسلامی افغانستان- حرکت اسلامی افغانستان و تحصیل کرده گان مستقل تشکیل می دهند، که تلاش دارند به نیاز زمان پاسخ داده باشند.

اما اینکه آیا این ترکیب ظرفیت آن را دارا می باشد که به نیاز مردم که به شدت از دروغ گویی و ... رهبران سنتی خویش سر خورده و خسته و ملول می باشند پاسخ گوید یا خیر؟ باید منتظر زمان ماند.







|+| در دوشنبه 1386/10/03

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر