۱۳۸۸ اسفند ۲۹, شنبه

مداخلات ایران در افغانستان در یک نگاه

سید محمد مغول
مذاکرات دولت و نمایندگان ملت افغانستان همراه طالبان با واکنش شدید وزارت خارجه ایران مواجه گردید، و اقای متکی مقام وزارت خارجه ایران هشدار داد که اگر امریکا در افغانستان باد کشت کند، یقینا طوفان درو خواهد کرد!



ما در این نوشتار تلاش می کنیم که به طور فشرده سیر دخالت ایران را مورد بررسی قرار دهیم، و عوامل این دخالت ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

از بدو تاسیس جمهوری اسلامی ایران، سید روح الله خمینی که رهبری ان را به عهده داشت، با شعار وحدت مسلمین، و عدم وجود مرز میان مسلمانها وارد عرصه گردید، او در پس این شعار پنهان شده بود و تلاش داشت تا کشورهای فقیر مسلمان منطقه را به تحریک در اورند و سر انجام با امکاناتی که ایران داشت انها را بتواند، ببلعد، و در واقع او رویای امپراتوری بزرگ ایران را داشت، و همیشه سخن از این داشت که ایران ام القرای جهان اسلام است. در حالیکه رسول خدا مکه را به نام ام القرای جهان اسلام نام گذاری کرده بود.

او توانست به سرعت در کشورهای افغانستان و عراق نظر به بحرانهایی که ایجاد شده بود، شاخه هایی را تنظیم کند، و کار مداخله ایران در بسیاری از کشورها از همان زمان اغاز گردید.

ایران در افغانستان به دنبال چیست؟

سالهای سال است که ایران در افغانستان هزینه های کلانی را از لحاظ اقتصادی متحمل می گردد، هرچند که آنها ادعا دارند که ما برای ملت افغانستان کمک می کنیم، اما حقیقت را خود مردم افغانستان با خون و پوست خویش تجربه کرده اند، که کمک انها چیست؟ بیائید دور نرویم، همین سالهای جنگ و انسان کشی را در افغانستان به یاد بیاوریم، ما شاهد بودیم، که تنظیم های مختلف از سوی کشورهای مختلف تجهیز می گردیدند، می امدند در افغانستان نام جهاد را به خود می گرفتند، ما در این نوشتار نمی خواهیم انتقادی روی بسیاری از اعمالی داشته باشیم که به هر حال صورت گرفته است، (هرچند که در جای خودش همه چیز باید نقد و بررسی گردد)بلکه می خواهم بگویم که همین کشورها برای چه کسانی کمک می کردند و یا کدام تنظیم ها را اکمال می نمودند، و برای آنها چه دستور العملی صادر می گردید، و مشخصا از آنها چه چیز خواسته می شد که در بدل این امکانات صورت دهند. و با روشن شدن این مطلب این موضوع که ایران در افغانستان به دنبال چیست نیز روشن خواهد شد.

ما شاهد بودیم که در دوران جهاد ایران به احزاب متعدد امکانات می داد، همه آنها از چینل ایران تمویل می گردیدند، اما وقتی در افغانستان می امدند یک دیگر را می کشتند، به حوزه نفوذ یک دیگر تعرض نظامی می کردند، در حالیکه همه شان مطیع ایران بودند، همه شان منافع ملی افغانستان را هرگز توجه نداشتند، بلکه صرفا به منافع تنظیم خودشان بر اساس دستور العمل ایرانیها عمل می کردند.

این یک طرف قضیه بود، اما همان گونه که ایران به تنظیم های به اصطلاح جهادی امکانات می داد، و بعضا از آنها امکانات هم می گرفت، مثل دریافت استنگیر های امریکایی از پیش یکی از احزاب جهادی مقیم پیشاور و...

به همان میزان ایران همیشه روابط نیک و حسنه ای را به همراه دولت کمونیستی حاکم نیز داشته است، اینک این سوال بیشتر مفهوم پیدا می کند که ایران در افغانستان واقعا چه می خواهد؟



از یاد نبریم که ایران همیشه ادعای کمک به افغانها و کودکان انها را دارند، اما ملت افغانستان شاهد بودند که آنها در طول سالهای مهاجرت چه گونه با سرنوشت فرزندان افغان بازی کردند، بسیاری از انها را در مدارس جای ندادند، بسیاری از انها را ادامه تحصیل باز داشتند، بسیاری از آنها را در اردوگاههای تل سیاه و سفید سنگ و... به کام مرگ فرستادند و...

و مهمتر این که سپاه پاسداران ایران به خاطر جلوگیری از خروح ارز ملی شان، اقدام به معتاد سازی سرمایه داران افغانی در داخل خاک ایران نمودند، تا انها را به دلیل اعتیاد و اتهام قاچاق مواد مخدر بتوانند به محکمه برده و اموالشان به نفع رهبری ایران مصادره و خودشان حتا بدون کالا از ایران اخراج شدند. و این پروسه همچنان ادامه دارد.

اما بازهمه این اعمال زشت و ضد انسانی را در پس کلمه اسلام پنهان کردند، و هنوز هم در افغانستان به همان مشی چند گانه خود ادامه می دهند، امروز ایرانیها در افغانستان روابط به ظاهر نیک با دولت حامد کرزی دارد، این در حالی است که کمکهای وافری را برای طالبان می دهند، تا آنها بتوانند در حاشیه سرگ سر انسانهای افغان را از گردنش جدا کنند، و از سوی دیگر وقتی چهره ای همانند مسلم فهیمی در شبکه تلویزیون پر بیننده امروز اقدام به نشر و افشا گری می کند، می بینیم که چه واکنش شدیدی را تلویزیون تمدن شیخ اصف محسنی و سایر رسانه های وابسته، بروز می دهد، بی انکه بتواند در دادگاهی رفته و از خود دفاع نمایند، اما تلاش می کنند که افکار عامه رابا نشر شبنامه ها و تحریک بعضی از ملا امامان ضعیف النفس مساجد، تخریش کنند. ایران با حمایت مالی و تئوریکی از رسانه های مختلف وابسته خود در داخل افغانستان تلاش می نماید، تا بتواند ضعف های احتمالی دولت را بزرگ نمایی کند؛ دولتی که بسیاری از اعضای کابینه اش به نحوی وابسته به نظام ایران می باشد، وقتی کسی می اید و اقدام به بر ملا سازی وابستگی شان می کنند، می بینیم که رسانه های وابسته به ایران اه و فریاد شان عالم را کر می کند و بدون هیچ دلیل و سندی اقدام به نشر و پخش اتهامات واهی به تلویزیون امروز می نمایند، که همه نشان می دهد، همه تحلیل های سیاسی این رسانه به گفته مسلم فهیمی از سوی سپاه پاسداران ایران تهیه می گردد.

این اعمال ضد و نقیض را باید افغانها به دقت مورد مطالعه قرار دهند و باید همه آنها این پرسش را بکنند، که چرا ایرانیها نمی خواهند در افغانستان صلح و ثبات استقرار یابد.

از یاد نبریم که بیش از ده سال است که افغانستان از خشک سالی رنج می برند، در حالیکه ابرهایی که می باید در افغانستان بارور شوند و ببارد، از ساحه اسمان ایران وارد افغانستان می گردند، و بیش از ده سال است که ایران توانسته است توسط روسها مجهز به سیستمی شوند، که می توانند ابرها را در اسمان بارور سازند، و ابرهای که باید در افغانستان ببارد، نا گزیر در ایران توسط سیستم های جدید علمی و موشکهای ساخته شده و مواد های گوناگون تبدیل به باران در فضای ایران می گردد، و هر ساله بر هجم خشک سالی افغانستان افزوده می شود.

شاید بتوان همه این حرکات و رفتارها را اینگونه تحلیل و ارزیابی کرد که ایران به دنبال تداوم بحران در افغانستان می باشد، ایران تنها در صورتی می تواند به عنوان یک قدرت بلا منازع در منطقه ظهور نماید که همسایه های ضعیف داشته باشد. و انها سرمایه گذاری روی نابودی افغانستان می کنند در حقیقت !

و اینجاست که بیشتر حرکت توام با عصبیت متکی وزیر خارجه ایران هویدا می گردد، نسبت به اغاز گفتگو با طالبان در افغانستان، زیرا اساسا همیشه گفتگو اغاز رسیدن به صلح و ثبات پایدار می باشد، و این باعث عصبیت ایران می گردد.

در حالیکه خود بهتر می داند که در عرف بین الملل حل مشکلات داخلی یک کشور مربوط به دولتمردان خود ان کشور می باشد، و هر نوع اظهار نظری از سوی یک کشور بیگانه مداخله در امور داخلی آن تلقی می گردد!

امید است که دولت مردان کشور ما نسبت به چنین مداخلات بی شرمانه ایران پاسخ مستحکمی را ارائه نمایند.

والسلام



|+| نوشته شده توسط یونس حیدری در سه شنبه 1387/08/14 | آرشیو نظرات

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر