۱۳۸۸ اسفند ۲۹, شنبه

برای طالبان تظمین های حفاظتی داده می شود

برای طالبان تظمین های حفاظتی داده می شود

این روزها موضوع کنفرانسها در مورد افغانستان بسیار داغ شده است، اول موضوع کنفرانس لندن مطرح گردید، به دنبال آن کنفرانسی در مسکو قرار است دایر گردد، و تركيه نيز اعلام كرده است كه نشست سه جانبه اي را ميان سران كشورهاي افغانستان، پاكستان و تركيه در استانبول ميزباني خواهد كرد. وزير امور خارجه اين كشور اعلام كرده است كه تركيه مي خواهد نقش بارزتري را در راستاي ميانجيگري ميان دولت افغانستان و مخالفانش داشته باشد.

اما کنفرانس لندن قرار است با ميزباني بریتانیا و با حضور مقامات بلند پايه بيش از شصت كشور كمك كننده به افغانستان در بيست هشتم جنوري(هشتم دلو) در لندن برگزار گردد.

گفته می شود که اجندای این جلسه از سوی دولت افغانستان تهیه شده است، و بر روی آن تمرکز خواهد شد، و این اجندا شامل پنج محور می باشد، که به ترتیب ذیل قرار دارد:

1- امنيت،صلح و آشتي ملي

2- تقويت حکومت‌داري خوب، استقلالِ قضا و مبارزه بافساد

3- توسعه اقتصادي و مؤثر بودن کمک‌هاي بين‌المللي

4- توسعه و تقويت همکاري‌هاي منطقوي.

5- ادغام مخالفین به دولت افغانستان

هرچند این فهرست از سوی حکومت افغانستان رسما اعلام گردیده است، که روی همه این محورها، تصمیم گیری اتخاذ خواهد گردید، اما آنچه که بیشتر در سطح رسانه انعکاس یافته است، و از سخنان هالبروک نماینده خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان و همچنین دیوید میلی بند وزیر خارجه بریتانیا استنباط می گردد، محور اصلی این کنفرانس امنیت و جستجوی راههای برای جلب رضایت طالبان خواهد بود.

موضوع جلب رضایت طالبان قریب دو سالی می شود که از سوی مجامع مختلف و به خصوص رئیس جمهور کرزی دنبال می گردد، رئیس جمهور کرزی بارها اعلام کرده است که باید طالبان به دولت بپیوندد، به همین خاطر کمسیون تحکیم صلح تحت ریاست اقای مجددی نیز ایجاد شد، که برای طالبان هم امان نامه صادر می کرد، و هم همکاری های اقتصادی را انجام می داد، اما در نتیجه به جز اینکه طالبان قوی تر شد، با دریافت ان امان نامه ها دست آورد دیگری را مشاهده نکردیم.

از سوی دیگر دولت بریتانیا اعلام کرده است، انگليس براي طالبان "آشتي‌پذير"، بنياد پرداخت پول ايجاد مي‌كند. مقام‌هاي انگليسي با ابراز اين مطلب گفته اند كه جزييات كامل اين طرح، در كنفرانس لندن مورد بحث قرار مي‌گيرد.

در همین راستا گفته می شود، که براي متمايل كردن طالبان به ختم جنگ قرار است پولي از جانب جاپان نیز تعهد شود، تا در صورت جذب آنها به دولت مرکزی برایشان پول نقدی پرداخت گردد.

برخی از رسانه ها نشر کرده اند، طرحی که از جانب حکومت نیز تهیه شده است، شامل برنامه ایجاد اشتغال، آموزش و تادیه پول به جنگجویان طالبان می باشد.

و یکی از موانع اصلی مذاکرات دولت و طالبان گفته می شود، وجود نام افراد برجسته طالبان در لیست سیاه می باشد که از سوی ملل متحد بعد از 11 سپتمبر درج گردیده بود.

شنیده می شود، که تمایل حکومت داران افغانستان نیز این است که نام طالبان از این لیست خارج گردد. در صورتیکه نام طالبان از این لیست خارج گردد، این تصور به وجود می آید، که دیگر طالبان تهدیدی برای صلح جهانی نخواهد بود. عاملی اصلی ای که هشت سال پیش باعث بسیج عمومی جهان بر علیه طالبان گردید.

همچنین دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا که روز شنبه وارد کابل شد در گفتگو با رسانه ها گفته است که او باور دارد، شانس موفقیت برای طرح جدید مصالحه با طالبان " به طور فزاینده ای افزایش" یافته است. وزیر خارجه بریتانیا سه دلیل را عامل این مساله می خواند.

یکی این که این برنامه از طرف حکومت افغانستان رهبری می شود، دوم این که از این برنامه حمایت بین المللی صورت می گیرد و سوم این که برای آن عده از طالبانی که به زندگی ملکی برمی گردند، تضمین های حفاظتی داده می شود.





|+| نوشته شده توسط یونس حیدری در سه شنبه 1388/10/29 | یک نظر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر